رزولوشن چیست ؟

در صنعت چاپ، رزولوشن DPI300 به‌عنوان استانداردی براي رزولوشن کيفيت بالا تصاوير براي چاپ است. اگر تنظيمات چاپي درست باشد، خروجي چاپي باکيفيت خواهد بود.

تا وقتي که کيفيت طرح گرافيکي چاپي‌تان را با مقياس %100 در فوتوشاپ با کيفيت موثر DPI 300 دربياوريد، هر تصويري در فوتوشاپ خروجي تصويري فوق‌العاده‌اي بدست مي‌دهد.

اما هنگام طراحي متن رزولوشن موثر و مناسب بايد DPI 600 باشد تا روي نسخه‌ي چاپي خوانا و واضح بنمايد.
با اينکه تصوير به‌اندازه هزاران کلمه مي‌تواند بهتر پيام را انتقال دهد، اما گاهي اضافه کردن متن به طرح گرافيکي‌تان براي چاپ بروشور، کارت ويزيت و غيره در جاي خود اهميت دارد.

هر طراحي مي‌خواهد متن خود را به بهترين وجه دربياورد تا هم زيبا جلوه کند و هم با مخاطب ارتباط برقرار نمايد. به همين خاطر مبحث رزولوشن در طراحي متن نيز برجسته مي‌شود.

چاپ

همان‌طور که مي‌دانيد، برنامه‌ي Photoshop براي ايجاد متن‌هاي بزرگ چندان ايده‌آل نيست. با اين حال، گاهي لازم است که تيترهايي را با جلوه‌هاي ويژه ايجاد کنيد يا متن کوچکي را در يک تبليغ بگنجانيد.

در چنين مواقعي، دقت داشته باشيد که آن متن نياز به ملاحظات ويژه‌اي است که تا هنگام چاپ خوب در بيايد.
برنامه‌هايي مانند InDesign، Illustrator و Quark مبتني بر بردار يا وکتور هستند. اين يعني شما روي صفحه‌اي با خطوط عمودي و افقي مشخص و لبه‌هاي تيز طرح خود را مي‌کشيد، به‌طوري که اگر تصوير را بزرگ کنيد، طرح‌تان با افت کيفيت روبرو نمي شود.

 چطور طرح خود را در فتوشاپ باز کنید؟

اگر بخواهيد طرحي که در برنامه‌هاي برداري ذخيره کرديد، در  فتوشاپ باز کنيد فايل طرح‌تان به‌صورت عکسي با طرح بيتي درمي‌آيد. به بيان ديگر، طرح برداري به‌صورت پيکسلي درمي‌آيد. با اينکه پيکسل‌ها براي تصاوير مناسب هستند، متن به مربع‌هاي کوچک متعددي درمي‌آيد که لزوما در خروجي چاپي ظاهر واضح و زنده‌اي نخواهند داشت.

اگر اندازه‌ي متن‌تان با فونت سايز 12 يا کمتر است و رزولوشن موثرتان DPI 300 يا کمتر است، نهايتا نسخه‌ي بيتي يا همان پيکسلي‌تان غيرجذاب و ناخوانا درخواهد آمد. به همين خاطر رزولوشن هر فايل فتوشاپ لايه‌دار حاوي متن با فرض مقياس چاپي %100، حداقل بايد DPI 600 باشد.

همان طور که مي‌دانيد، وقتي که فايل طراحي و ذخيره شد، نمي‌توانيد براي بهبود کيفيت آن را به رزولوشن بالاتري ارتقا دهيد. هرچه رزولوشن بيشتر باشد، پيکسل‌هاي بيشتري در تصوير خواهيد داشت.