تراکت یکی از ایده آل ترین و موثرترین روش های تبلیغات محسوب می شود.
شما توسط تراکت می توانید در حجم بالا و با هزینه کم خدمات و محصولات خودتان را معرفی کنید.
شما میتوانید نمونه ای از طراحی تراکت را در قسمت زیر تماشا نمایید.
نکات زیر را همیشه در نظر داشته باشید:
- رزولوشن فایل شما باید حداقل 300 پیکسل در اینچ باشد.
- اندازه فایل باید دقیقا با اندازه محصولات ما همسان باشد.
- سیستم رنگی (Mode) فایل شما باید CMYK باشد.
- محدوده نا امن: از هر طرف کار حداقل حدود 5 میلیمتر (نیم سانتیمتر): قرارگیری عناصر، متون، تصاویر و لوگوها در فایل شما باید به گونهای باشد که وقتی محصول نهایی بُرش زده می¬شود، تصاویر و نوشتهها دست نخورده باقی بماند.
- به این منظور همیشه باید برخی نواحی طرح خود را که ممکن است برش بخورد (از هر طرف کار 5 میلیمتر)، از عناصر مهم خالی کنید و در عین حال رنگ پسزمینه را از هر طرف تا انتهای فایل ادامه دهید تا پس از برش بخشی از محصول بدون رنگ نباشد.
- از قرار دادن حاشیه در کنارههای کار به دلیل احتمال عدم تقارن خودداری کنید.
- از به کار بردن فونتهای کوچکتر از 6 پوینت به علت ناخوانایی خودداری کنید.
- در محصولاتی که در بخشی تا میشوند (مانند بروشورها، کارت دعوت، پاکت نامه و …) از قرار دادن نوشتهها و عناصر اصلی در نزدیکی محل تا (از هر طرف خطوط تا 5 میلیمتر) خودداری نمایید. همچنین در چنین محصولاتی به شیوه تا خوردن و بسته شدن بخشهای آن کاملا دقت کنید تا پیش از چاپ، از نحوه باز و بسته شدن و چگونگی نمایش نهایی آن آگاه باشید.
- برای نوشتهها و عناصر سیاه کوچک حتما از سیاه تک رنگ (C:0 M:0 Y:0 k:100) استفاده کنید.
- حتما در نظر داشته باشید از آنجا که ساختار تولید و بازنمایی رنگها در نمایشگر و چاپ کاملا متفاوت است.
- رنگهایی که شما در نمایشگر کامپیوتر یا موبایل و تبلت مشاهده میکنید
- تفاوت محسوسی با آنچه چاپ خواهد شد، دارند. این نکته مهم را همیشه در نظر داشته باشید.
- تکنیک چاپ دیجیتال و افست با یکدیگر متفاوت است، به همین دلیل رنگهای نهایی یک محصول واحد در هر کدام از این دو روش چاپ، تفاوت نسبی با یکدیگر خواهند داشت.
- تاثیر کاغذهای متفاوت (تحریر، گلاسه و …) بر روی چاپ رنگها، متفاوت است.
- به همین دلیل در نظر داشته باشید که چاپ یک رنگ مشخص بر روی کاغذهای متفاوت، تفاوت محسوسی خواهد داشت.
جهت کمک کردن به شما در این امر ما ۱۰ نکته در خصوص طراحی تراکت به شما ارائه میکنیم
تصاویر و شکلها
تصاویر تأثیر فوقالعادهای در طراحی تراکت دارند مخصوصاً اگر شما قصد دارید با این روش، محصولات خود را معرفی و تبلیغ کنید.
استفاده از تصاویر باکیفیت و شکلهای قابلتوجه، اثربخشی شکلهای دیگر و همچنین برندتان را تکمیل میکند.
و به شما این اطمینان را میدهد که تراکت شما به حد کافی جذاب و گیراست.
بهعلاوه، اگر انتظار دارید که مردم تراکت شمارا بردارند و بخوانند پس استفاده از تصاویر و شکلهای باکیفیت بسیار ضروری است.
عنوان / تیتر
یک عنوان خوب، باید بتواند نظر مشتری را به خود جلب کند.
ازآنجاییکه عنوان یک تراکت، یکی از اولین مواردی است که چشم مشتری به آن میخورد پس زمان کافی برای فکر کردن بهعنوان یا تیتر تراکت اختصاص دهید.
عنوان باید کوتاه و حاوی موضوع اصلی باشد بهطوریکه بتواند مشتری را از محتوای تراکت آگاه کند.
این دقیقاً همانجایی است که میتوانید هدف اصلی خود که همان پیشنهاد فروش است را عملی کنید.
مشخص کردن نکات اصلی و مزیتها
بزرگترین نکته هر تراکت، تبلیغ و آگاهی دادن است.
باید توجه کرد که از آنها تنها میتوان در یک سری زمینههای خاص استفاده کرد مثل معرفی محصولات موجود یا جدید، فروشها، سرویسها، رویدادها یا جشنوارههایی که بهزودی برگزار خواهد شد.
با استفاده از تراکت میتوان مزیت استفاده از کالایی که در تلاش برای فروش آن هستید را تبلیغ و بیان کنید.
شما باید دلایلی را ارائه دهید که مشتری قانع شود از میان محصولات دیگر، محصول شمارا برگزید.
دقت کنید که این کار را بهسادگی انجام دهید و بگیرید فقط نکات اصلی را در نظر بگیرید.
بکار بردن فونت خوانا
هنگام چاپ از بیشتر از دو نمونه فونت استفاده نکنید یکی برای عنوان و دیگری برای متن اصلی.
استفاده از یک متن ساده – هر چه کوتاهتر، بهتر است.
همانطور که قبلاً در طراحی بنر ذکر شد، هرچقدر متن بکار رفته کوتاهتر باشد بهتر است، در اینجا نیز همین اصل کارآمد است.
با ارائه اطلاعات اضافی فقط ظاهر کار خود را آشفته خواهید کرد.
پس اجازه دهید که تصاویر، متن و عنوان خود سخن بگویند. درواقع اختصار بهترین عملکرد است.
ویرایش
غلطهای املایی و دستوری در تراکت غیرقابلجبران است. حتماً ریزبهریز طراحی خود را ویرایش کنید.
قبل از چاپ از شخصی بخواهید آن را بخواند و مطمئن شوید که میتواند آن را بهطور واضح بخواند و پیام آن را دریافت کند.
اگر سعی در تبلیغ فروش و یا فهرستی از کالاها دارید مطمئن شوید.
که قیمتها و تاریخهای درجشده در تراکت صحیح ذکرشده است.
نظرخواهی از مشتری
میتوانید در انتها تراکت یک سند و یا روی تراکت یک کد تبلیغاتی درج کنید.
این مورد به شما اجازه میدهد که میزان اثرگذاری تراکت درفروش جدیدتان را اندازه بگیرید.
همطراز کردن محتوا و متن
استفاده از فونت صحیح و طرحبندی ساده، اثر قابلتوجهی در بهتر فهمیدن تراکت دارد.
اغلب ما عادت به خواندن از چپ به راست و از بالا به پایین داریم پس هنگام طرحبندی تراکت این موضوع را در نظر بگیرید.
چاپ نهایی
کیفیت چاپ بهاندازه موارد دیگر، در خلق یک تراکت مهم است.
استفاده از روکش گلاسه و لمینت و یا صفحات براق میتواند بهعنوان ویترینی برای نمایشی کالای شما و یا خدمتتان عمل کند.
حال میتوانید نمونه هایی از تراکت های حرفه ای را در قسمت زیر ببینید: