طراحی کارت ویزیت یکی از مهم ترین و دشوار ترین مراحل تولید کارت ویزیت می باشد.
طراحی کارت ویزیت به ذوق و سلیقه ی بسیاری نیازمند است.
ترکیب رنگ ها ،انتخاب تصاویر،شیپ ها،افکت هادر طراحی کارت ویزیت اهمیت بسزایی دارد.
در طراحی کارت ویزیت بعضی از رنگ ها بیش از رنگ های دیگر خواهان دارد.
در این مقاله در نظر داریم درباره ی رنگ های محبوب در کارت ویزیت صحبت نماییم ولی در ابتدا توضیحی کوتاه درباره ی تئوری رنگ ها می دهیم و سپس رنگ های محبوب را بیان میکنیم:
تئوری رنگ شناسی
شاید باور نکنید اما هنگامی که کسب و کارتان را راهاندازی میکنید با آنچه پیش روی شماست ارتباط ناخودآگاه برقرار میکنید. شما باید بدانید چه رنگ هایی در طراحی کارت ویزیت مکمل یکدیگر هستند و ترکیب چه رنگهایی بهترین الگو را در ذهن بیننده تداعی میکند. در تئوری رنگ شناسی طراحان به این علم دست پیدا میکنند که ترکیب رنگها شامل چه نوع پیامی برای مخاطب است.
درک نظریه رنگ های مکمل در طراحی کارت ویزیت
ترکیب های رنگی خاصی طبق تجربه احساسی انسان ابداع شده در زیر سه الگو را بررسی میکنیم :
- رنگ های سهگانه
- رنگ های تکمیلی
- رنگ های مشابه
ترکیب رنگها طبق اصول میتواند بهترین بازدهی را داشته باشد. به طور مثال چرخههای زیر را در نظر بگیرید در رنگهای مشابه سه رنگ کنارهم میتوانند برای بازدهی بیشتر در طرح به کار روند. همچنین در رنگ های سهگانه تشکیل هر مثلث میتواند ترکیب رنگی جسورانهای را رقم بزند. به طور مثال مثلثی را در رنگ های سهگانه در نظر بگیرید : رنگ مقابل سبز پررنگ نارنجی پررنگ است که میتواند با ترکیب آبی نفتی چشمگیر باشد.
ترکیب رنگها علم یک طراح گرافیک حرفهای است که بازدهی خود را در جذب مخاطب نشان خواهد داد. رنگ های موجود در ترکیب بندی بالا محدود هستند در دنیا هزاران رنگ وجود دارد که ترکیب هریک با یکدیگر میتواند جادو کند.
روانشناسی رنگ ها
علاوه بر ترکیب رنگ در طراحی کارت ویزیت، طرح ما باید حاوی پیامی باشد. این پیام ها نوعی ارتباط از طریق رنگ هستند که به مخاطب منتقل میشوند. هر رنگ حاوی پیامی است و ترکیب رنگ انتقال پیام را قدرتمند تر میکند.
رنگ ها چه میگویند ؟
- زرد : دید مثبت و گرما
- نارنجی : اعتماد بنفس را در طراحی نشان میدهد
- قرمز : رنگی جسورانه و جوانپسند
- آبی : پلی میان قدرت و اعتمادسازی است
- سبز : رنگ صلح و ارتباط گرم است
- خاکستری : رنگیخنثی است
رنگ های محبوب طراحی کارت ویزیت
رنگ کارت ویزیت : سفید (white)
یک کارت ویزیت سفید، مانند بوم نقاشی می ماند و به شما این اجازه را می دهد تا هر آنچه که در تصور دارید، روی آن خلق کنید.
کاربرد : سفید تقریبا رنگ مناسبی برای تمام تجارت ها و بازارهای هدف است .
نکته : هر قدر شما از رنگ های بیشتری روی کارت ویزیت سفید استفاده کنید، از جدیت تصویر خود می کاهید.
رنگ کارت ویزیت :سیاه (black)
سیاه نماد قدرت، توانایی و توانگری، لطافت و ظرافت، تشریفات، رسمی بودن، اعتبار و سلطه جویی است.
کاربرد : رنگ سیاه به دلیل لاغر نشان دادن در نمایشهای مد، مورد استفاده قرار میگیرد.
رنگ کارت ویزیت : قرمز (Red)
این رنگ نشان دهنده یک تجارت پویا و مشتاق است. حواس فیزیکی را به شدت تحریک و بسیار جلب توجه می کند.
کاربرد : برای مشاغلی مانند فست فود و یا هر شغلی که فعالیت و سرعت و هیجان در آن وجود دارد، مناسب است.
نکته : می توان به جنبه منفی این رنگ که تداعی کننده خشم و عصبانیت و انتقام است نیز، اشاره کرد و همچنین از طرفی، ترکیب مقداری رنگ قرمز در لوگو، باعث ایجاد شور و هیجان در آن برند می شود.
راهنمایی :
قرمز کم رنگ بیانگر عشق، اشتیاق و حساسیت است.
قرمز تیره منتقل کننده مفهوم قدرت، تصمیم جدی، عصبانیت، سوء نیت و غضب است.
رنگ کارت ویزیت :نقره ای
این رنگ نشان دهنده ی حس برتر، خلاقیت، تفکر، آگاهی برتر و نبوغ در انسان است.
درواقع رنگ نقره ای در دو طیف نقره ای تیره و نقره ای روشن وجود دارد و اما این دو نماد چه چیزی هستند؟
- رنگ نقره ای تیره: نماد ترس است.
- رنگ نقره ای روشن: نماد ایده های جدید می باشد.
رنگ نقره ای یکی از محبوب ترین رنگ ها در طراحی کارت ویزیت می باشد.
رنگ کارت ویزیت:طلایی
این رنگ نشان دهنده ی دانش، موفقیت، پیروزی، ثروت، اعتبار، عقل و شعور، قدرت مردانه، مهربانی و سخاوت می باشد.
- رنگ طلایی روشن نماد انرژی معنوی است.
- رنگ طلایی تیره نماد ثروت و قدرت است.