خبرنامه چیست؟

خبرنامه (به انگلیسی: Newsletter) به محتوایی گفته می‌شود که اشخاص حقیقی و حقوقی مانند سازمان‌ها، موسسات،

خبرگزاری‌ها و غیره به صورت منظم و مداوم برای مشترکین خود ارسال می‌کنند.

این محتوا معمولاً روزنامه، رساله، گزارش، مقاله، یا پست‌های وبلاگ یا وب‌سایت است که برای مشترکین از طریق پست الکترونیک (E-mail) یا به صورت کاغذی و چاپ شده ارسال می‌شود.

اغلب خبرنامه‌های سازمانی به صورت ماهانه توسط واحد روابط عمومی منتشر و

در اختیار نمایندگان فروش، کارمندان و کارکنان، اعضای هیئت مدیره و مشترکین قرارمی‌دهند.

در خبرنامه‌های سازمانی بیش‌تر به معرفی چشم انداز، اهداف، استراتژی و سیاست‌های کل و جز سازمان پرداخته و به تغییر یا تثبیت تصویر محصول یا تصویر سازمان در ذهن علاقه‌مندان پرداخته می‌شود.

معرفی محصولات جدید و شناساندن کانال‌های توزیع و فروش محصولات، از دیگر بخش‌های خبرنامه‌های سازمانی است.

بولتن چیست؟

بولتن یک نوع مجله درون سازمانی می باشد که معمولا بطور خاص برای توزیع در داخل یک مجموعه یا سازمان مورد استفاده قرار میگیرد.

محتوای بولتن ها بیشتر شامل مطالب و مقالات اطلاع رسانی، خبری، آموزشی و در برخی موارد شامل بخش سرگرمی و اوقات فراغت می شود.

اگر بولتن با ساختار علمی و با بررسی روحیات سازمانی طراحی و تولید گردد می تواند به عنوان یه رسانه قوی برای روابط عمومی مورد استفاده قرار گیرد.

تفاوتهای متداول میان خبرنامه و سایر مجلات

محتوا: یک مجله معمولاً دارای چندین مقاله است، داستان، عکس با موضوع‌های متفاوتی که توسط نویسندگان مختلف نوشته شده است.

ما مقالات خبرنامه معمولاً حول یک موضوع اصلی است که ممکن است توسط یک یا چند نویسنده نوشته شده باشد.

مخاطبان: یک مجله بسته به موضوع عمومی و یا تخصصی می‌تواند برای تمامی و یا بخشی از جامعه جذاب باشد. حتی ممکن است برخی مجلات تخصصی درمیان عامه مردم نیز دارای مخاطب باشد. خبرنامه یا بولتن برای گروهی از افراد با علایق مشترک نوشته شده است. محتوای خبرنامه ممکن است حاوی زبان‌های فنی بیشتر با زبان تخصصی باشد که به راحتی توسط عموم مردم قابل درک نیست.

توزیع: یک مجله یا روزنامه با تبلیغات گسترده‌ای توسط انتشارات و مراکز فرهنگی پشتیبانی می‌شود.

یک خبرنامه با عضویت علاقمندان در اختیار اعضای سازمان قرار گرفته و فقط میان گروه خاصی توزیع می‌گردد.

طراحی و چاپ خبرنامه

در دنیای امروز با ابزار مختلفی می توان از اخبار و اطلاعات روز دنیا با خبر شد.

یکی از این روش ها ارسال نشریه داخلی، بولتن سازمانی، مجله دوره ای و یا حتی یک اطلاعیه خبری در سازمان برای مخاطبان خاص

با علایق مشترک درباره رویدادها، گزارش ها یا اخبار مرتبط با یک موضوع یا حوزه سازمانی می باشد.

خبرنامه مانند مجلات و نشريات ديگر بايد ظاهر جذاب و خاصی داشته باشد.

ويژگی هايی مانند فونت، عكس های گرافيكی، بخش بندی، تيترها، لينك ها و طبقه بندی مطالب نبايد در نسخه های مختلف تغيير زيادی كند.

چاپ آکسون با رعایت برقراری ارتباط منطقی بین محتوا و شکل خبرنامه

به عنوان یک ابزار ارتباط جمعی در زمینه های آموزش، آگاه سازی، شفاف سازی و ارتقا دانسته ها

و اطلاعات برای رسیدن به مقصود شما نهایت تلاش خود را به کار می گیرد.

چاپ بولتن و خبرنامه

چاپ بولتن و خبرنامه ابزاری ست برای اطلاع رسانی به مخاطبان خاص با علایق مشترک درباره رویدادها، گزارش ها یا اخبار مرتبط با یک موضوع یا حوزه سازمانی.

  • یک نشریه داخلی، بولتن سازمانی، مجله دوره‌ای یا حتی یک اطلاعیه خبری در سازمان، خبرنامه به شمار می‌رود.

  • از زمان رواج نشر رومیزی در دهه ١٩٨٠ تاکنون هزاران نوع خبرنامه تهیه و چاپ شده است.

چاپ آکسون برای کارآیی و تاثیرگذاری خبرنامه‌ها، روش‌های متفاوتی را پیشنهاد و از فناوری‌های مختلف استفاده می‌کند.

مشخصات فنی

  • نوع چاپ بولتن و خبرنامه رنگی و سیاه و سفید و جنس کاغذ متن آن تحریر، گلاسه و کرافت با گرماژ ۸۰ تا ۱۳۵ گرم، و نوع جنس کاغذ جلد آن گلاسه و کرافت با گرماژ ۲۰۰ و ۲۵۰ گرم در ابعاد استاندارد به همراه پوشش انواع سلفون مات و براق به همراه صحافی چسب گرم و شیرازه می‌باشد.

تهیه یک الگو برای خبرنامه

  1. هر نشریه‌ای بخش‌های ثابتی دارد که در هر شماره ارائه می‌شود.

  2. بخش‌های ثابت خبرنامه‌ها شامل؛

  • سرعنوان و نام، نوع حروف چینی، سرصفحه و فهرست مطالب، شماره پیاپی، تاریخ، سرستون‌ها، لوگوها، کلیشه‌ها و شناسنامه خبرنامه است.

  • معمولا در نشر رومیزی، نخست یک الگوی کامل از نشریه را در رایانه تعریف می‌کنند تا بدین ترتیب صفحه آرایی شماره‌های بعدی راحت تر باشد.

  • این الگو ساختار و کارکرد بولتن را مشخص می‌کند.

  • هرگاه الگو را در اختیار داشته باشید، به آسانی می‌توانید نسخه‌های مشابهی از آن تهیه کنید.

  • خبرنامه مانند مجلات و نشریات دیگر باید ظاهر یکسانی داشته باشد.

  • ویژگی‌هایی مانند فونت، عکس‌های گرافیکی، بخش بندی، تیترها، لینک‌ها و طبقه‌بندی مطالب نباید در نسخه‌های مختلف تغییر زیادی کند.

 چک لیست چاپ بولتن و خبرنامه

  • فایل مورد نظرم را به لحاظ کیفیت برای چاپ بررسی کردم

  • طرحم در سایز واقعی طراحی شده و کیفیت مطلوب برای چاپ دارد

  • مدرنگی فایلم CMYK است و از تفاوت سیستم خروجی رنگ بین مانیتور (RGB) و دستگاه‌های چاپ (CMYK)و حتی بین تکنولوژی مرکب انواع دستگاه‌های چاپ، کاغذ و پوشش‌ها مطلعم.

  • از فونت کمتر از 8pt به عنوان محتوای اصلی در هیچ محصولی استفاده نمی‌کنم.

  • از ترکیب رنگی 16bit در فایلم استفاده نکرده‌ام

  • رزولوشن فایلم برای چاپ افست و دیجیتال 300dpi است

  • برای پلات و چاپ عریض فضای داخلی رزولوشن 150dpi را چک کردم

  • برای بنر و چاپ عریض فضای خارجی رزولوشن 72dpi را در نظر گرفتم.

  • از فایل، پرینت و یا نمونه چاپ دیجیتال تهیه و ترکیب چینش، سایز فونت، املای متن و … را چک نموده ام.

  • فایل های تک تصویر را با فرمت‌های jpg و Tif و فایلهای با تعداد صفحات زیاد (کتاب) را با فرمت pdf ذخیره نموده ام.

  • از اینکه برشکار برای زیبایی بیشتر محصول، برش را از داخل رنگ محصول انجام میدهد تا سفیدی نداشته باشد و محصول بعد از برش حدود 3 میلیمتر کوچکتر از فایل خواهد شد آگاهم.

  • از اینکه خوانایی QR-Code به میزان جزئیات آن و بزرگی و کوچکی مقیاس آن در چاپ دارد مطلعم و مسئولیت آنرا بعهده می‌گیرم و برای کمتر شدن این مشکل آن را بصورت تک رنگ مشکی(K100) ارائه نموده ام.