چاپ کاتالوگ در شکل و اندازه و جنس های مختلف در سراسر جهان صورت میگیرد.

چاپ کاتالوگ میتواند طراحی حرفه ای داشته باشد که کمک شایانی به شما خواهد کرد.

در این مقاله  به همه ی زوایای چاپ کاتالوگ توجه شده است. پس پیشنهاد میکنم تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

در ابتدا در مورد ویژگی های کاتالوگ حرفه ای صحبت میکنیم.

سایز انواع کاتالوگ

کاتالوگ‌ها مانند سایر محصولات تبلیغات چاپی، دارای اندازه‌های استاندارد و مختص به خود هستند.

این استانداردها بر اساس تجارب قبلی به وجود آمده و در درجه اول توصیه می‌شود.

به‌طور معمول کاتالوگ‌ها در دو سایز A4 و A5 و به سه صورت عمودی، افقی و مربعی طراحی و چاپ می‌شوند.

که معمولا به دلیل اتلاف زیاد کاغذ هزینه بیشتری را موجب می‌شوند.

جنس و پوشش جلد کاتالوگ

جنس جلد کاتالوگ‌ها به‌طور معمول از کاغذ گلاسه است.

که بنابر سلیقه شخصی می‌توان از انواع کاغذ گلاسه با ضخامت‌های مختلف برای آن استفاده کرد.

طبیعتا کاغذهای گلاسه‌ی ضخیم‌تر، کاتالوگ شما را سنگین‌تر، مستحکم‌تر و البته با هزینه‌های بیشتر همراه می‌کند.

تجربه ثابت کرده است که استفاده از کاغذ گلاسه‌ی ضخیم برای جلد و کاغذهای گلاسه‌ی نازک‌تر برای صفحات داخلی، هارمونی خوبی در محصول نهایی ایجاد می‌کند.

کاتالوگ‌ها ابزارهای تبلیغاتی با دوامی هستند. از این رو بسیار مهم است که مدت طولانی‌تری با همان کیفیت و زیبایی سابق حفظ شده و قابل استفاده باشند.

از سویی دیگر یکی از ضعف‌های چاپ بر روی کاغذ گلاسه این است.

که در صورت استفاده متوالی و لمس جلد کاتالوگ با دست، کم‌کم از کیفیت تصویر چاپ شده روی آن کاسته می‌شود.

متوالی و لمس جلد کاتالوگ با دست، کم‌کم از کیفیت تصویر چاپ شده روی آن کاسته می‌‎شود.

در این شرایط استفاده از یک روکش محافظت‌کننده می‌تواند در افزایش عمر کاتالوگ بسیار موثر باشد.

سلفون‌ها یک لایه پلاستیکی بسیار نازک هستند؛ که پس از چاپ، روی کاغذ جلد چسبیده می‌شوند.

سلفون‌ها علاوه بر استحکام موجب افزایش زیبایی ظاهری کاتالوگ نیز می‌گردند.

این پوشش در انواع براق، مات و مخملی (بافت‌دار) و بنا بر سلیقه شما مورد استفاده قرار می‌گیرد.

گرماژ کاتالوگ

در قسمت سایز درباره ضخامت کاغذ مورد استفاده در انواع کاتالوگ اشاره کوتاهی داشتیم.

اما اینکه چطور ضخامت انواع کاغذ را تشخیص دهید نیازمند آشنایی با موضوع گرماژ کاغذ است.

هر نوع کاغذی بر مبنای گرماژ آن در متر مربع تعریف می‌شود.

مثلا کاغذ گلاسه ۳۰۰ گرم به این معناست که یک برگ ۱۰۰ سانتی‌متر در ۱۰۰ سانتی‌متر از این کاغذ، ۳۰۰ گرم وزن دارد.

همچنین در مورد گرماژ مناسب برای کاغذ کاتالوگ، فارغ از سلیقه شخصی و هدف از طراحی کاتالوگ، معمولا برای جلد کاتالوگ از کاغذ گلاسه ۲۵۰ یا ۳۰۰ گرم و برای صفحات داخلی آن از کاغذ با گرم ۱۳۵ ،۱۵۰ ،۱۷۰ و ۲۰۰ استفاده می‌گردد.

جهت‌های باز کردن کاتالوگ

جهت باز کردن کاتالوگ موضوعی به نسبت ساده است؛ اما اگر هنگام طراحی و چاپ به آن دقت نکنید به راحتی می‌تواند برای شما مشکل‌ساز شود.

کاتالوگ‌ها را مانند کتاب‌ها می‌توان از چپ به راست یا برعکس باز کرد.

کاتالوگ‌های راست به چپ برای محتوای فارسی و کاتالوگ چپ به راست برای محتوای انگلیسی مدنظر است.

نوع صحافی کاتالوگ

صحافی کاتالوگ بر اساس سه سبک مفتول تخت، مفتول لوپ و چسب گرم انجام می‌شود.

به بیان ساده‌تر می‌توان گفت منظور از صحافی مفتول همان منگنه است.

اگر این منگنه همان حالت ساده همیشگی را داشته باشد؛ به نام صحافی مفتول تخت شناخته می‌شود.

اما اگر قسمت بیرون منگنه حالت نیم‌دایره داشته باشد؛ به آن صحافی مفتول لوپ می‌گویند.

مزیت حالت لوپ در این است که قابلیت آویزان کردن کاتالوگ را از آویزهای مختلف فراهم می‌کند.

صحافی به شکل مفتول معمولا برای کتالوگ‌های با تعداد صفحات کم یا کاغذ نازک مناسب است.

چراکه در صورت افزایش صفحات و حجم کاتالوگ، این سبک از صحافی قادر به حفظ ساختار برگه‌های کاتالوگ در کنار یک‌دیگر نخواهد بود.
صحافی چسب گرم روش معمول دیگری است که برای انواع کاتالوگ به وفور مورد استفاده قرار می‌گیرد.
در این روش و به کمک دستگاه صحافی حرارتی، نوعی چسب را گرم کرده و عطف صفحات کاتالوگ را به کمک آن به هم پیوند می‌زنند.
صحافی چسب گرم در صورت انجام درست فرآیند، یکی از بهترین روش‌های صحافی برای کاتالوگ‌های با تعداد صفحات بالا است.
 حال قصد داریم زیباترین طراحی های کاتالوگ رو در قسمت زیر بیاوریم:
چاپ کاتالوگ