عموما راهی وجود ندارد که بتوان همه ی فونت ها را در دسترس طراحان سایت قرار داد چرا که تعداد آن ها بسیار زیاد است و تنوع بسیار بالایی دارد ولی  هر فونتی برای طراحی سایت مناسب نیست.

هنگامی که می خواهیم یک فونت عالی را گزینش کنیم، بایست به مولفه ها بسیاری نظر نمایید، نظیر: مطابقت، زمان لود و هدف طراحی سایت.

1-آغاز با اصل های تایپوگرافی

کار کردن با فونت های طراحی سایت نظیر هر کار تایپوگرافی دیگری است. اصل ها در این عرصه به این صورت است:

SERIF در برابر SANS SERIF: این دسته بندی های فونت، تا حدودی در هر طراحی سایت و یا هر کاری استفاده می گردد.

تنظیم فاصله بین حرف ها، واژه ها و خطوط محتوا (LEADING):

اندازه محیط که پیرامون محتوا هست می تواند به اهمیت گونه فونت گزینشی در طراحی سایت شما باشد. تنظیم فاصله به میزان محیطی می گویند که بین حرف های قرار دارد، این در حالی است که بایست روی فاصله بین کارتر و واژه ها هم نظارت داشت. LEADING به تنظیم فاصله بین خط های یک محتوا می گویند.

قابل خواندن بودن:

هنگامی که روی محتوا موجود در طراحی سایت فکر می نمایید، تعداد کاراکتر های موجود در خط می تواند اهمیت داشته باشد. به سایز نمایشگر جایی که محتوا نمایش داده می شود، نگاهی بکنید و طوری آن را طراحی نمایید که به آسانی خوانده شود.

خط گذاری بین واژه ها:

این کار را انجام ندهید. خط گذاری ها سبب شلوغ دیده شدن محتوا در نمایشگر می شود.چاپ

 

2- سازگاری فونت ها در طراحی سایت را ببینید

مورد دیگری که تایپوگرافی و گرافیک طراحی سایت را سخت می سازد این است که مرورگرها متداوما در حال تغییر و آپدیت هستند. شما همواره قصد دارید تا فونتی را در طراحی سایت گزینش نمایید که با رابط های کاربری مدرن سایت هم در دسک تاپ و هم در دستگاه های همراه مطابقت داشته باشد.

اگر از یک گروه فونتی استفاده نمایید که ویژه طراحی سایت است یا از فونت های گوگل FONT و @FONT-FONT استفاده نمایید، شانس بیشتری برای هماهنگی آن ها با طراحی سایت خود خواهید داشت.

3-از یک سرویس استفاده نمایید

هنگامی حرف گوگل فونت می شود، خیلی از طراحان طراحی سایت به آن به منزله یک سیستم گزینش فونت می نگرند. ایده خوبی است و می تواند خیلی از مسائل تکنیکی احتمالی را در طراحی سایت برطرف نماید.

صرفه نظر از سرویس گوگل و دیگر گزینه های محبوب، گزینش های مختلف دیگری هم در این زمینه هست. در حالی که Google به صورت مجانی است، ترتیب قیمت ها برای گزینه های دیگر از مجانی تا قیمت های بالا است.

چاپ

4-به وضعیت و پیامی که هر فونت دارد دقت نمایید

برخی زمانها در مرحله های بعدی روند طراحی سایت گزینش می شوند، اگر در ابتدای کار طراحی سایت خود به این نمونه ها نگاهی بیاندازید، همه نمونه ها برای شما آسان می شود. سپس راجع به چگونگی تطابق محتوا با سایر مولفه های طراحی سایت هم فکر نمایید، نظیر رنگ و عکسها.

 

5- به پیشنهاد ها هم نظری بیاندازید

یکی از برتری هایی که گوگل فونت دارد، ارائه ترکیبات فونتی پیشنهادی است. هیچ اشکالی ندارد که از یکی از این نمونه ها در طراحی سایت و فروشگاه ساز خود استفاده کنیم.

(ADOBE TYPEKIT LIBRARY برای گزینش فونت مخاطبان خیلی یاری می نماید. به ابزارهای موجود در قسمت راست نمایشگر این ابزار نگاهی بیندازید و راهنمایی لازم را دریافت نمایید.)

گزینش فونتی که با طراحی سایت مطابقت داشته باشد، سخت است، از این رو یاری گرفتن در این زمینه اشکالی ندارد، فقط مراقب باشید تا از آمیختن فونت خیلی زیاد و افراطی هم دوری کنید. شکل و فرم حرف های را نگاه نمایید و یک گونه فونت را با خطوط هماهنگ برگزینید.

خیلی خوب می شود که به ترکیب سبک فونت ها هم توجه نمایید و SERIF و یا SAN SERIF و یا حتی یک فونت تازه ساخته شده ای را هم برگزینید.


6-به زمان لود فونت ها در طراحی سایت هم توجه نمایید

اگر فونت با سرعت در طراحی سایت لود نشود، به گزینش فونت دیگری فکر نمایید. مخاطبان طراحی سایت برای سایت های نماید و کم سرعت، صبر ندارند. فرقی نمی نماید که چقدر فونت گزینشی شما زیبا باشد، بایست برای موثر واقع شدن، در سرعت بالاتری در طراحی سایت لود شود.