تاریخچه

محققان سوئدي دو شعبه‌ي شرکت ETH در زوريخ و اسکرونا موفق شدند که کوچک‌ترين تصوير رنگي جهان را با يک چاپگر جوهرافشان چاپ کنند و به همين خاطر هم جايزه رکورد جهاني گينس را از آن خود کردند.

اين تصوير چاپي که به‌ اندازه‌ي يک برش عرضي از يک موي انسان يا يک پيکسل از نمايشگرهاي رتيناي برند اپل است، تصويري از چند دلقک ماهي را نشان مي‌دهد که اطراف خانه‌اي از شقايق دريايي دور مي‌زنند.

اين تصوير چاپي رنگي چنان کوچک است که اصلا با چشم غيرمسلح ديده نمي‌شود و براي تماشاي آن نياز به ميکروسکوپ است.

اين شرکت بجاي اسپري جوهر سنتي، با استفاده از فناوري 3D NanoDrip خود از نقطه‌هاي کوانتومي استفاده کرد تا تصويري فوق‌العاده کوچک را چاپ کند که ابعاد آن 80 در 115 ميکرون (هر ميکرون معادل يک‌هزارم ميلي‌متر است) است.

چاپ

اندازه چاپگر

اين تصوير با رزولوشن DPI 25،000 چاپ شده است و هر نقطه‌ي کوانتومي آن جداگانه کنترل شده و روي سطح چاپي قرار گرفته است.
نقطه‌هاي کوانتومي ذرات نانو هستند که بسته به اندازه‌شان تغيير رنگ مي‌دهند و قبلا هم در ساخت پنل مسطح نمايشگر توليدي کمپاني‌هاي LG و Sumsung بکار گرفته شده‌اند. اين دستاورد دقيقا همز‌مان با کمپين تبليغاتي راه‌اندازي شعبه‌ي ETH در اسکرونا همراه شد که تلاش مي‌کند براي توليد ميکروسکوپ‌هاي مينياتوري قدرتمندي که امکان مشاهده‌ي تصاوير چنين ريز تامين سرمايه‌ کند.

اين پروژه نسخه‌اي از تصاوير شخصي آنها را با استفاده از فناوري نقطه کوانتومي به حاميان مالي خود ارائه مي‌دهد. اين پيشنهاد ويژه براي حاميان مالي اين پروژه تا 9 ژانويه 2017 برقرار است.
کريس گرين، کارشناس فناوري در شرکت مشاوره‌ي کسب‌و‌کار Lewis در مورد اين دستاورد مي‌گويد، «اين آزمايش فقط يک حقه‌ي بامزه و جالب است اما يک فعاليت فني هم براي اثبات انعطاف‌پذيري محض قابليت فناوري نقطه‌هاي کوانتومي در تصويرسازي نيز بشمار مي‌رود.

چاپ

 

اين اثبات فوق‌العاده خيره‌‌کننده همچنين نشان مي‌دهد که با اين فناوري نه چندان گران‌قيمت مي‌توان چه کارهاي فوق‌العاده‌اي صورت بخشيد.»
شرکت ETH زوريخ مبتکر اين فناوري چاپ است و شعبه‌ي استارت‌آپ اسکروناي آن صرفا روي جنبه‌هاي تجاري و تبليغاتي آن فعاليت مي‌کند. شرکت ETH زوريخ درباره‌ي اين فناوري اظهار کرده است، «سابقا امکان اين وجود نداشت که اين متريال‌هاي نانوساختار را با چنين دقت شگفت‌انگيزي کنترل شوند، اما ما توانستيم به اين هدف دست پيدا کنيم و سازمان رکوردهاي جهاني گينس نيز شاهد مدعاي ماست.»

اين محققان اميدوار هستند که اين تحقيقات راه را براي استفاده از نقطه‌هاي کوانتومي و متريال‌هاي نانوساختار در بخش نمايشگرها نيز هموار کند.