با اينکه چاپ ديجيتالي نسبتا فرايند جديدي در تاريخ چاپ محسوب ميشود، ولي اين نوع چاپ در توليد تيراژهاي پايين بهعنوان شيوهي مقرون بصرفهي موفقي توانسته است که دنيا را با خود همراه کند.
چاپ ديجيتالي زمين بازي ميان شرکتهاي کوچک و کمپانيهاي بزرگ را يکسان ساخته است. اما چاپ ديجيتالي چه فوايد و مزايايي دارد و چگونه ميتوان از آن به صورت بخشي از راهبرد تبليغات و بازاريابي خود استفاده کرد؟
چاپ ارزان
درگذشته چاپ افست بر جهان حکومت ميکرد و تنها شرکت های بزرگ استطاعت خريد ماشينآلات آن را داشتند، زیرا چاپ افست مستلزم ساخت گراورها و هزينههاي نصب مربوطه است و کسبوکارهاي کوچکي که نيازهايشان محدود به تيراژهاي چاپي پاييني ميشد، اين هزينهها ميتوانست هنگفت باشد.
با افزايش حجم و کميت محصولات چاپي، چاپ افست ارزانتر ميشود اما اگر کسبوکار کوچکتان داراي پايگاه تبليغات محلي است، مجبور خواهيد بود که از ميان چاپ افست باکيفيت با هزينههاي بالايش و چاپ کيفيت پايين يکي را انتخاب کنيد.
با ظهور چاپ ديجيتال اين مسائل تا حدي تغيير پيدا کرده است. چاپ ديجيتال نيازي به هزينههاي نصب ندارد، پس بدون اينکه متحمل هزينهي اوليهي بالايي شويد، ميتوانيد محصولات تبليغاتي خود را در تعدادهاي اندک هم چاپ کنيد.
هرچقدر که تيراژ چاپيتان بالا برود، پول بيشتري را ميتوانيد صرفهجويي کنيد. هرچه بيشتر چاپ کنيد، بيشتر به آستانهاي ارزاني چاپ افست نزديک ميشويد (يک کمپاني چاپ آنلاين ميتواند در مورد اين آستانه به شما اطلاعات مفيدي بدهد که در تصميمگيريهاي حساس کاري اهميت بالايي ميتوانند داشته باشند).
کيفيت بالا
چاپ افست هنوز پادشاه کيفيت است، اما پيشرفتهاي اخير در فناوري چاپ ديجيتال موجب شده که اين نوع چاپ در ردهي دوم کيفيت قرار بگيرد. در واقع، دو کارتپستال مشابه را با استفاده از اين دو فرايند چاپ کنيد، يک متخصص يا چشم تيزبين ميتواند بگويد که کدام چاپ افست و کدام چاپ ديجيتال است.
غير از اين اختلاف اندک، هيچ دليل ديگري براي عدم رضايت از انتخاب چاپ ديجيتالي بهعنوان شيوهي چاپ مقرون بصرفهاي براي انتقال پيام تبليغاتيتان به مشتريان بالقوهتان وجود ندارد.
هميشه بهياد داشته باشيد که ارزش تصميمات تبليغاتيتان اهميت فوقالعادهاي دارند. محصولات چاپي بيکيفيت تقريبا هزينهي خاصي ندارند ولي پيشرفتهترين محصولات تبليغاتي کيفيتبالا مستلزم صرف پول هنگفتي هستند، پس لازم است که توازني در بهاي تبليغات خود پيدا کنيد.
شرکتهاي کوچک يا حتي کمپانيهاي بزرگي که گروههاي متعدد کوچکي از مخاطبان هدف دارند بهترست از چاپ ديجيتالي بهره بگيرند.
قدرت انتخاب بيشتر
همانطور که پيشتر هم گفتيم، سابقا چاپ ديجيتال خروجي چاپي بيکيفيتي داشت. اکنون ديگر زمانه عوض شده و چاپ ديجيتالي براي شرکتهاي تبليغاتي، طراحان گرافيک و صاحبان و مديران کسبوکارهاي کوچک قدرت انتخاب وسيعتري نسبت به گذشته پيدا کردهاند.
يک شرکت چاپ ديجيتالي خوب به شما گزينههاي مشابه با چاپ افست را در انتخاب کاغذ، تکنيکهاي چاپي پيشرفته مانند مهر روي فويل داغ، دايکات (Die-Cut)، روکش UV، انواع صحافي مانند صحافي مفتولي و سيمي ارائه ميدهند.
با داشتن گزينههاي متعدد و چنين کيفيت بالاي چاپ دستگاههاي چاپ ديجيتال فوقپيشرفتهي امروزي ديگري دليلي براي بيتوجهي به چاپ ديجيتالي در توليد تيراژ پايين، باکيفيت و مقرون بصرفه وجود ندارد.