محتوای بصری یکی از عناصر مهم در حوزه ی تبلیغات و فروش می باشد به همین دلیل هیچ فعال طراحی گرافیک نیست که منابع تصویر رایگان آنلاین را نداند  و مرتبا از تصاویر برای انتقال مفاهیم استفاده می شود.

اما اصولا جستجو و يافتن تصاوير جذابي که با مفاهيم موردنظرتان هم‌خواني داشته باشد، کاري سخت و پردردسر است. از آنجا که تقريبا تمام تصاويري که در سي سال گذشته تهيه شده‌ باشند، مشمول قانون کپي‌رايت مي‌شوند و دانلود غيرمجاز تصاوير از منابع آنلاين هم غيراخلاقي تلقي مي‌شود، مگر اينکه شما هم به نگرش Copy Left اعتقاد داشته باشيد و خودتان هم در مورد توليدات فرهنگي خود همين گونه رفتار کنيد.

بهترين روش رجوع به منابع آنلاين رايگان تصاوير است که طيف وسيعي از تصاوير جذاب و تاثيرگذار را به رايگان در اختيار متقاضيان آنها قرار مي‌دهند. در ادامه به معرفي شاخص‌ترين اين منابع خواهيم پرداخت.

1-Free Range Stock

مي‌توانيد وارد وبسايت Free Range Stock شويد و بعد از ثبت‌نام رايگان و کوتاهي، به منبعي از تصاوير مختلف در مقوله‌هاي متنوع دسترسي پيدا کنيد که همچنين کيفيت و رزولوشن بالايي هم دارند.

 

2-FreeImages

وبسايت FreeImage بيش از 350،000 عکس رايگان از بيش از 30،000 عکاس مختلف را در اختيار کاربران خود قرار مي‌دهد. البته فرايند ثبت‌نام در اين وبسايت کمي وقت‌گير است، ولي از آنجا که اين منبع نسبت به ارائه تصاوير گزينشي رفتار مي‌کند، شما مي‌توانيد در اين وبسايت تصاوير جذاب و گيراي خيلي بيشتري را نسبت به منابع مشابه ديگر پيدا کنيد.

3-Wikimedia Commons

وبسايت Wikimedia بيش از 21 ميليون فايل تصويري رايگان و قابل‌استفاده را در خود جاي داده است و هرکسي مي‌تواند بدون ثبت‌نام‌هاي وقت‌گير و به‌راحتي تصاوير را از آن برداشت کند و خودش هم در گسترش تصاوير آن مشارکت کند. اين وبسايت منبع فوق‌العاده وسيعي از تصاوير را با سازماندهي ساده و عالي به مخاطبان خود عرضه مي‌کند.

چاپ

4-BigFoto

اين وبسايت نوعي گالري حق امتيازي است که منبعي عالي از تصاوير مبتني بر موقعيت مکاني است، چراکه گالري‌هاي آن با موقعيت جغرافيايي تصاوير دسته‌بندي شده‌اند. اغلب تصاوير BigFoto توسط عکاسان آماتور تهيه شده‌اند و براي بازديد و دانلود تصاوير نيازي به ثبت‌نام و غيره نخواهيد داشت.

5-FreeMediaGoo.com

وبسايت FreeMediaGoo منبع رايگان تصاوير ديگري است که مي‌توان از آن فايل‌هاي فرمت‌هاي مختلف مورداستفاده در طراحي گرافيکي، چاپ، فيلم، تلويزيون، وب و ديگر انواع رسانه‌ها را دانلود کرد. با اينکه گزينش فايل‌هاي اين وبسايت تا حدودي با محدوديت روبرو است، ولي حقوق استفاده‌ي کامل از فايل‌ها به اين منبع ارزش خاص خود را مي‌بخشد.

6-PicJumbo.com

وبسايت PicJumbo تصاوير رايگان مناسب استفاده تجاري و شخصي ارائه مي‌دهد که در مقوله‌هاي متنوعي دسته‌بندي شده و به صورت نظام‌مند دردسترس هستند. اما مشکل اين وبسايت در فقدان عملکرد Search سايت است که مانع از جستجو و کاوش کاربران براي يافتن تصوير موردنظرشان مي‌شود.

7-New Old Stock

وبسايت New Old Stock منبع بسيار جالب مجموعه‌هايي از تصاوير قديمي را که از آرشيوهاي عمومي بدست آمده‌اند، به رايگان و بدون محدوديت کپي‌رايت در اختيار کاربران مي‌گذارد. البته به‌خاطر سازماندهي و ساختاربندي مغشوش اين وبسايت، مشاهده‌ي صفحات و چرخيدن در آن را کمي سخت مي‌گرداند ولي با استفاده از امکان Search مي‌توانيد راحت‌تر موضوع موردنظر خود را پيدا کنيد.

8-HubSpot

با اينکه وبسايت HubSpot منبع رايگان تصاوير بشمار نمي‌آيد، ولي مالکان آن با درک نياز به محتواي بصري خوب در تبليغات، در ازاي دريافت آدرس ايميل‌تان، به شما بسته‌هاي مهلت‌داري از تصاوير رايگان را ارائه مي‌دهند که البته به‌نظر مي‌رسد با توجه به منابع خوب آن، چنين تبادلي ارزشش را دارد.

9-Gratisograpy

وبسايت Gratisography منبعي از تصاوير مدرني را ارائه مي‌دهد که چندان شبيه تصاوير عام و غيرشخصي نيستند. تمام تصاوير هيچ‌ محدوديتي از جهت قوانين کپي‌رايت ندارند و مي‌توان آنها را در رزولوشن‌هاي با کيفيت ‌بالا دانلود کرد.