امروز درباره جدول رنگ HKS و چاپ نقطه اي رنگ بحث می نماییم. شرکت HKS شرکتي تجاري است که همين شرکت با اين نام آن را به ثبت رسانده است.

کنسرسيومي که از سه شرکت تشکيل شده است شرکت هاستمن ـ اشتاين برگ GMBh، کاست آيش دراکفاربن از گروه شرکت هاي فلينت واقع در آلمان GmbH و H. اشمينک و شرکت GmbH و شرکت کي جي.

اين کنسرسيوم فقط در آلمان تاسيس شد ولي جهاني سازي به استفاده بين المللي از اين روش در سراسر دنيا کمک شاياني کرد.

نقطه رنگ چيست؟

نقطه رنگ سايه گسسته رنگي است که رنگ هاي سبز آبي فيروزه اي، فيروزه اي، زرد و سياه باهم  قاطی نشده اند ولي از يک جوهر بوجود آمده و همان رنگي است که چاپ مي‌شود.

به علاوه رنگ هاي کامل، مي‌توانيم از افکت هاي خاصي مثل طلايي رنگ يا نقره اي رنگ با پرداخت هاي شفاف  نيز استفاده کنيم.

چاپ

نقطه رنگ به مانند نشان هاي تجاري

توجه داشته باشيد که از نقطه رنگ‌هاي مشخصي استفاده کنيد در صورتي که سايه به خصوصي نشان تجاري شماست و يکي از عناصري است که باعث مي‌شود تا برندتان مشخص شود اين نمونه بايد قرمز خاصي بوده و همان رنگي است که توليدکننده نوشابه هاي غيرالکلي آنرا استفاده کرده است.

نقطه رنگ ها مطمئنا همان سايه را بوجود مي آورند زيرا رنگ هاي فيروزه اي، سرخابي، زرد و سياه در چهار نوار به طور جداگانه چاپ مي‌شوند، بدين معني که چاپ ها (اگرچه اندک) باهم متفاوت خواهند بود.

انواع نقطه رنگ

نقطه رنگ ها با استفاده از استانداردهايي مثل پانتون يا جدول HKS يا نمودارهاي رنگي با استفاده از اعداد يا کدهايي به صورت رنگ هاي منحصر بفردي مشخص مي شوند.
• پانتون
• HKS
• RAL

چاپ

نمودارهاي رنگي HKS

به سبب تغييرات مداوم در رنگ‌هاي موجود، درمورد تعداد رنگ هاي مورد استفاده اطلاعات متفاوتي وجود دارد. به هنگام نگارش، از 120 رنگ و با توجه به ميزان سايه آنها استفاده مي‌کنيم، بدين معني که بيش از 3250 نقطه رنگ سايه اي در کاغذهاي روکشي و غيرروکشي وجود دارد.
رنگ بدون توجه به نوع کاغذ مورد استفاده باقي مي‌ماند و هر جدول رنگ با حروف بزرگي مشخص شده اند تا به آساني شناسايي شوند:
• HKS S ـ کاغذ روکش شده
• HKS N ـ کاغذ روکش نشده براي چاپ افست و حروف چاپي
• HKS Ek ـ چاپ مداوم برروي کاغذ روکشي
• HKS En ـ چاپ مداوم برروي کاغذ غيرروکشي

مي توان بدون رنگ هاي HKS کاري انجام داد؟

براي تفسير جدول رنگ HKS به صورت تقريب‌هايي و براساس فضاهاي رنگي روش‌هايي وجود دارد تا آنجا که توليدکنندگان رنگ HKS با ترکيب فيروزه‌اي، سرخابي، زرد و سياه فقط يک رنگ را توليد مي کنند؛ مثلا HKS47 سياه آبي رنگي است که به ميزان 1.000/0.185/0.000/0.173 ترکيب شده است.

اين همان ترکيب مساوي از 0/172/211 (قرمز، سبز و آبي) يا #00ACD3 (مبناي 16) است. بنابراين مي‌توانيم براساس اين نسبت ها مي‌توانيم بگوييم که رنگ آخري کاملا دقيق نخواهد بود، طوري که در زمان چاپ با استفاده از نقطه رنگ هاي HKS مطمئن مي‌شويد که ترکيب واقعي را استفاده کرده ايد.